2012. november 22., csütörtök

Fejlődéslélektan

Amikor egyetemre jártam, az egyik kedvenc tantárgyam a fejlődéslélektan volt. Meg úgy általában a pszichológia (majdnem pszichológusnak tanultam, csak aztán rájöttem, hogy akkor biztosan mindig, mindenkit elemezni akarnék, és az nem lenne jó).

Most elnézem ezt a két éves kis kölyköt, és azon gondolkodom, hogy vajon ő ügyesebb-e a kortársainál, vagy, akiket én ismerek vannak kicsit lemaradva?

Krumplicska egyedül eszik, öltözik (a zoknit segíteni kell felvenni), játszik, mondhatni szobatiszta, folyékonyan és érthetően beszél (ha én megértem, akkor az olaszok simán), a kérdéseket megérti, válaszol rá, ha azt kérem, hogy mutasson meg valamit megmutatja. Tudja melyik testrésze hol van és mi a neve, bal kézzel fogja a ceruzát (és egészen helyesen tartja, nem marokra fogja, hanem majdnem úgy, mint ahogy mi, akik már tudunk írni), és naagy baleenákat rajzol, amiknek ha azt mondom, hogy hol a szeme, a szája, akkor a baleeena (bálna) belsejébe rajzolja és nem kívülre. Ha azt mondom, hogy hol a keze, lába a baleeenának, akkor kicsit csatlakoztatva, de a testen kívülre rajzolja őket. Mást amúgy még nem rajzol, inkább csak firkál, de abban haláli ügyes. Tud ujjal és ecsettel festeni, kezet mosni, egyedül bilizni, sőt most már kéri, hogy olyankor hagyjuk magára. A múltkor a bringát végig egyedül tolta hazáig, pedig az azért nem volt könnyű bicaj, még nekem se (nem tudom mitől, de farnehéz). Megérti ha valamire azt mondom, hogy nem, de azért megkérdezi, hogy miért (általában az a válasz, hogy fai la bua /ez kb. az elesel, megütöd magad lehetne magyarul/ ). Óriási türelemmel képes rakosgatni a kockákat egymásra, egymás mellé, vagy a kisautókat, vagy akármit. Nagyon szeret pakolni és szeret segíteni nekem seperni vagy porszívózni vagy teregetni vagy ki-be pakolni a mosogatógépből. Ha azt mondom neki, hogy ez most fájt, akkor oda, ahol fájt, kapok egy puszit, tudja, ha rosszat csinál(t) és azonnal megpróbálja jóvá tenni.
Mostanában rászokott arra, hogy a függöny mögé bújik, ami vicces, mert a függöny átlátszó.:)

Szóval nem tudom, biztosan csak én találkoztam még kevés két évessel, meg, akikkel együtt dolgoztam anno, azoknak ugye muszáj volt fejlettebbnek lenni sok szempontból, mint a többieknek, hogy életben tudjanak maradni, de valahogy úgy tűnik, hogy Krumplicska ügyesebb, mint például azok a gyerekek, akikkel a játszótéren találkozunk néha.

Csak arról a nyoffaék cumiról szokna már le:)

7 megjegyzés:

  1. Szia!Olvasom a bejegyzéseid, most volt időm a kezdetekig visszamenni...Nagyon jól írsz és szeretem olvasni ami veled történik.
    Én már lassan 6 éve élek Írországban, anno én is ugyanúgy kezdtem,ahogy Te.Sajnálom,hogy Olaszországba nem jutottam el.Kiöregedtem :)
    További szép álmokat és kalandokat!
    Üdv: Margaréta Dublinból

    VálaszTörlés
  2. Szerintem a Krumplicska simán megelőzi a korát. Pláne, hogy fiú!
    Az én kis Kétpennysem, ha a fejére húzod a pulcsit, pólót, beledugja a karját, cipőt önállóan fel- és levesz, egyedül eszik, szép tisztán, pohárból önt anélkül, hogy egy csepp mellémenne, szandált csatol és kétszavas mondatokban beszél, rengeteg szót tud. Tudja, mi történik a WCben, ha ráültetjük, pisil, de még nem jelzi a pisi-kakit. Ceruzát szabályosan fogja, firkálva színez és már néha meg is nevezi a rajzát, pl múltkor rajzolt egy egész felismerhető macskafejet. És gyönyörúen játszik. Sztem ő a korának megfelelő.

    VálaszTörlés
  3. A Gekko honlapja szerint:

    2 ÉVES BABA EGÉSZSÉGES FEJLŐDÉSE:

    Szociális érettség
    Mások viselkedését utánozza,
    különösen felnőttekét és más gyermekekét
    Egyre jobban tudatába kerül,
    hogy ő nem ugyanaz, mint mások
    Jobban izgalomba hozza más
    gyermekek társasága
    Növekvő függetlenséget mutat
    Elkezd tagadó, dacos viselkedést mutatni
    Az elválással járó feszültség a második év közepe felé haladva növekszik,
    majd csökkeni kezd
    Kognitív fejlődés
    Akkor is megtalál elrejtett tárgyakat,
    ha 2-3 másik takarja
    Elkezd színek és formák szerint szortírozni
    Szerepjátékokat kezd
    Hallás- és beszédfejlődés
    Rámutat tárgyakra, képekre
    ha megnevezik számára
    Felismeri az ismerős emberek,
    tárgyak és testrészek nevét
    Egyes szavakat használ
    (15-18 hónapos korára)
    Egyszerű kifejezéseket használ
    (18-24 hónapos korára)
    Egyszerű utasításokat követ
    Megismétel szavakat,
    amelyeket beszélgetésekben hall
    Mozgás
    Egyedül jár
    Játékokat húz maga után járás közben
    Nagy játékokat, vagy több játékot cipel magával járás közben
    Elkezd futni
    Lábujjhegyre áll
    Labdába belerúg
    Kanapéra segítség nélkül fel-le mászik
    Kapaszkodva lépcsőzik fel-le
    Egyedül firkál
    Dolgokat kiborít, hogy kiöntse tartalmát
    Négy vagy több kockából tornyot épít
    Egyik kezét gyakrabban kezdheti használni, mint a másikat

    Ez Kétpennyre mind jellemző, ő most kát éves és másfél hónapos. Krumplicska meg mindjárt 2 és fél, nem? Ebben a korban 1-2 hónap is rengeteget szémít!

    VálaszTörlés
  4. Ez is jó cikk:

    http://www.kismamablog.hu/a-baba-fejlodese/2-eves-lelki-fejlodese

    VálaszTörlés
  5. Maggie: Köszi.:) Én mondjuk Magyarországon szeretnék majd élni májustól.
    Ha jól tudom, akkor Krumplicska júniusi. Már azalatt az idő alatt is rettentő sokat fejlődött, amióta itt vagyok.

    VálaszTörlés
  6. Az en tapasztalatom: 15 honapos kislanyra vigyaztam.Meg nem volt 2 eves mikor mar mondatokban beszelt,kort,haromszoget,negyzetet rajzolt es felismerte ezeket,ha mutattam neki. Kb 18honaposan szobatiszta volt,es szolt,ha kakilni kellett v pisilni.Kesobb mar magatol is ment a wcbe,nem is szolt!
    Kepes volt egyedul jatszani, egy 4-5eveseknek valo puzzlet kirakni egyedul neki nem okozott gondot.Egyedul oltozott,fesulkodott es arcot-kezet mosott.
    En ugy ereztem,korahoz kepest erett kislany volt.Krumplicska is nagyon ugyes!
    Kitartast a magyarorszagi elethez.Soha nem koltozom vissza Magyarorszagra.

    VálaszTörlés
  7. Miért nem?
    Azt gondolom, hogy, bár otthon nagyon nehéz lesz, könnyebb úgy, hogy ott vannak, akik fontosak nekem. Meg persze tudom, hogyha minden kötél szakad, akkor még mindig nekivághatok.
    De többet egyedül biztosan nem akarom hosszabb időre elhagyni az országot.

    VálaszTörlés